Nasza misja
NASZ DOM
SPECJALNY OŚRODEK WYCHOWAWCZY
ZGROMADZENIA SIÓSTR ŚW. JÓZEFA
Jest niepubliczną placówką dla dziewcząt z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, słabosłyszących, słabowidzących, z autyzmem, zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, które wymagają stosowania specjalnych oddziaływań wychowawczych, pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych ze względu na występujące niepełnosprawności.
Opiekujemy się dziewczętami uczęszczającymi do szkoły podstawowej od 1 do 8 klasy, szkoły zawodowej i szkoły przysposabiającej do pracy. Dziewczęta są naszymi podopiecznymi do momentu ukończenia 24 roku życia.
DO OŚRODKA
PRZYJMOWANE SĄ DZIEWCZĘTA
Z aktualnym orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
WYCHOWANKI OŚRODKA
Pochodzą z całej Polski i realizują obowiązek szkolny w Szkole Podstawowej i w Szkole Przysposabiającej do Pracy (na terenie Ośrodka) oraz w Szkołach Zawodowych na terenie miasta Częstochowy.
OFERTA OŚRODKA
SPECJALNY OŚRODEK WYCHOWAWCZY
ZGROMADZENIA SIÓSTR ŚW. JÓZEFA
- zapewnia całodobową opiekę,
- wychowanie według chrześcijańskich i patriotycznych wartości,
- wykwalifikowaną, charyzmatyczną kadrę z wieloletnim doświadczeniem,
- pomoc rodzicom w przygotowaniu dziewcząt do samodzielnego życia,
- indywidualne zajęcia rewalidacyjno – kompensacyjne,
- pomoc psychologiczną i logopedyczną,
- szeroką gamę zajęć dodatkowych (taneczne, zajęcia z arteterapii, sensoplastyki, zajęcia profilaktyczne, kulinarne )
CELE I ZADANIA OŚRODKA
„MAM WIELKĄ GODNOŚĆ I WARTOŚĆ,
SZANUJĘ GODNOŚĆ WŁASNĄ ORAZ INNYCH”
Z koncepcji Ośrodka:
I. Tworzymy rodzinną atmosferę miłości, szacunku i bezpieczeństwa oraz otwartości na środowisko lokalne, wpływając w ten sposób na korzystną samoocenę wychowanki oraz wszechstronny rozwój na miarę jej możliwości Do zadań Ośrodka należy w szczególności:
1) opieka nad wychowanką z uwzględnieniem jej wieku, potrzeb, stanu zdrowia i poziomu rozwoju;
2) wspieranie rozwoju dzieci poprzez rozwijanie zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych;
3) rozwijanie zdolności umysłowych poprzez kontakt grupowy i indywidualny z wychowankami i ich rodzinami oraz współpracę z personelem szkolnym, medycznym i zespołem specjalistycznym.
4) troska o rozwój osobowościowy – poprzez uczenie pozytywnych postaw w oparciu o chrześcijański system wartości i istniejące w wychowankach dobro, kształcenie sfery intelektualnej, wolitywnej, emocjonalnej i właściwej oceny moralnej, służące nabywaniu przez wychowanki coraz dojrzalszych postaw ludzkich i chrześcijańskich.
5) rozwijanie szacunku dla godności drugiego człowieka i zdolności niesienia mu pomocy – poprzez wypracowanie postaw wrażliwości, dyspozycyjności, wdzięczności oraz zgodnego współżycia w grupie.
6) wyrównywanie stwierdzonych opóźnień rozwojowych i opóźnień szkolnych, korygowanie zaburzeń w rozwoju poprzez organizowanie zajęć o charakterze terapeutycznym, mających na celu podnoszenie sprawności intelektualnej, manualnej, ruchowej, językowej i innych zajęć specjalistycznych adekwatnych do potrzeb wychowanek;
7) udzielanie wychowankom pomocy pedagogicznej, ułatwianie dostępu do badania w poradni psychologiczno-pedagogicznej, przychodni lekarskiej i stomatologicznej;
8) ochrona przed przemocą, uzależnieniami i innymi przejawami patologii społecznej, objęcie działaniami profilaktycznymi wychowanek zagrożonych patologiami społecznymi;
9) wychowanie religijne, oparcie wychowania na wartościach chrześcijańskich; rozwijanie u wychowanek postawy miłości Boga, drugiego człowieka i siebie; ukazywanie wychowankom celu, sensu i wartości życia, godności własnej i innych.
10) wychowanie patriotyczne, zapoznanie z historią i bogactwem kultury narodowej; rozwijanie u wychowanek miłości Ojczyzny i patriotyzmu, tożsamości narodowej, szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego i poszanowania dla innych kultur.
11) przygotowanie do zawodu i życia w przyszłej rodzinie i społeczeństwie – poprzez rozwijanie praktycznych uzdolnień; poprzez kompensację braków związanych z niepełnosprawnością wychowanki; uczenie odpowiedzialnego życia we wspólnocie; omawianie zadań życiowych z uwzględnieniem trudnych sytuacji, zagrożeń, które trzeba przezwyciężać; wychowanie w szacunku dla życia poczętego i odpowiedzialności za nie.
12) budzenie poczucia godności i potrzeby ludzkiej pracy wg. wskazań św. Zygmunta: “Ponieważ praca jest zadaniem każdego człowieka na ziemi, więc wychowawca powinien jak najczęściej pouczać dzieci, że ich obowiązkiem jest kształcić rozmaite swe zdolności i wyrabiać swe siły, aby się przygotowały do jakiejś pożytecznej pracy. Praca jest nie tylko środkiem do zaspokojenia naszych potrzeb, ale ma jeszcze moralne i społeczne znaczenie” /św. Ks. Z. Gorazdowski, Zasady i przepisy dobrego wychowania).
II. Ośrodek współpracuje z rodzicami, prawnymi opiekunami wychowanek, szkołami, do których uczęszczają wychowanki oraz z osobami i instytucjami świeckimi i kościelnymi wspierającymi działalność Ośrodka w następujących formach:
1) podejmowanie wspólnego kierunku oddziaływań wychowawczych;
2) ustalanie i podejmowanie odpowiednich metod pracy z wychowanką;
3) wspieranie w pełnieniu funkcji edukacyjnych i wychowawczych, w tym rozpoznawanie i wspomaganie potencjalnych możliwości wychowanek;
4) pomoc w planowaniu ścieżki edukacyjnej i zawodowej wychowanki;
5) indywidualne, bieżące konsultacje z rodzicami, z nauczycielami, specjalistami, wychowawcami grup i klas;
6) indywidualne, bieżące konsultacje pomiędzy dyrektorami, nauczycielami, specjalistami, wychowawcami szkół i ośrodka;
7) wizyty, korespondencja pomiędzy szkołami a Ośrodkiem;
8) planowe spotkania wychowawców grup wychowawczych z rodzicami;
9) wizyty w domu wychowanki, za zgodą i wiedzą rodziców;
10) korespondencja listowna z rodzicami (prawnymi opiekunami);
11) rozmowy telefoniczne z rodzicami (prawnymi opiekunami);
12) organizacja spotkań formacyjnych dla rodziców;
13) współudział rodziców, szkół, środowiska lokalnego w organizacji imprez, uroczystości, wycieczek, zawodów i konkursów w Ośrodku lub poza nim.